Didier Merah Japan

ディディエ・メラ・ジャパン オフィシャルサイト
 

Profile

Didier Merah

Didier Merah

Artist Name: Didier Merah
Real Name: Miki Toya (Birth Name: Miki Yamada)

Artist, composer, music critic from Japan.

In the past decades, I spent as an accompaniment pianist. During that time, I engaged with various genres of music. About classical music, Contemporary music, Pop music, Spanish, Argentine Tango, Cuban salsa, Brazilian music, Arabic music, Malaysia songs, Ballads, Chanson and Canzone. After I left these works, I release works of music across to many genres as Didier Merah.

I was born in 1964. When I was born, I had a breathing problem and a close shave with death from a lungs inflammation. And I lost my voice. Therefore I tried to voice training then I got my voice at last.

When I was a child, I was very sensitive to sound. I learned to play piano by watching other people play. At age of 2, I listened to music only once and I was able to play it by ear with both hands. At age of 3, I began to study classical piano.

Because I have both perfect pitch and eidetic memory, I just know the whole piece with only the quickest glance at the score. Therefore I had not been troubled with piano lessons, and I was easily able to play a set piece from memory.

When I was very young, I was bored with rote learning method of playing the piano. Therefore I naturally became interested in composition and improvisation. At age of 9, I performed my first improvisation play in public.

While enrolled in Toho Gakuen College Music Department, I studied piano under Satoko Tokumaru and Kazuoki Fujii, and studied composition under Akira Miyoshi and Tokuhide Niimi.

Didier Merah (ディディエ・メラ)

Didier Merah

アーティストネーム: Didier Merah (ディディエ・メラ)
本名: 遠矢美樹 (旧姓:山田美樹)

日本在住の芸術家、作曲家、音楽評論家。

桐朋学園大学音楽学部演奏学科ピアノ専攻、卒業。桐朋学園大学音楽学部作曲専攻、研究生として修了。

過去に携わったジャンルは、クラシック、現代音楽、ポップス、スパニッシュ、アルゼンチンタンゴ、キューバンサルサ、ブラジル音楽、アラブ音楽、マレー歌謡、シャンソン、カンツォーネ等、多岐に渡り、その幅広いバックボーンに裏打ちされた、ジャンルを超えた音楽作品を生み出し続ける。

1964年生まれ。呼吸器系に障害を持って生まれ、生後まもなく肺炎で生死の境を彷徨った。死の淵からは生還したものの声帯が機能しなかったため、物心付く前後に特別な発声訓練を受け、やっと自分の声を手に入れた。

音に対する感受性は人一倍鋭い子供だった。見よう見まねでピアノを覚え、2歳の時には、一度聴いた曲を両手で演奏することが出来た。ピアノ教室に通い始めたのは3歳の頃から。

絶対音感と映像記憶を併せ持っており、楽譜を眺めるだけで曲の全体像が自然に頭のなかに飛び込んできた。そのためピアノ教室でのレッスンに詰まったことはなく、1週間分の暗譜の課題を数時間程度の一夜漬けでこなしていたという。

既存の曲を覚えて弾くだけの作業は、幼い子供には退屈だったこともあり、作曲や即興には自然に興味を持つようになっていった。初めて人前で即興演奏を披露したのは、9歳の時。

大学在学中は、ピアノを徳丸聡子氏、藤井一興氏に、作曲を三善晃氏、新実徳英氏に師事した。